söndag 19 september 2010

vallat, fast utan hund

Imorse varknade jag vid halv 8 och skulle släppa ut hundarna men gissa min förvåning när jag ser trädgården full med FÅR! Att det är rådjur eller främmande katter på tomten är inget konstigt, men aldrig förr har 22 fårskallar tittat in såhär. In med hundarna och på med kläderna. Patrik började ringa började med 118100, de har ju svart till allt. "Vems får har vi i trädgår'n?" frågade han, men 118100 kan visst inte leva upp till sin marknadsföring. Ett par samtal till och fårägaren var hittad och väckt. Samtidigt funderar jag på hur jag ska göra, om jag ska försöka valla in dem till fårhagen 500 m bort med Yalla eller om jag ska försöka väcka nån hundkompis med duktig vallhund, eller inte göra nånting. Samtidigt börjar flocken röra på sig och Yalla lyckas trycka ut dem från tomten ut till skogen. Det är bara o konstatera att Yalla får inte delta i aktiviteterna. Jag byter tofflor till stövlar o traskar ut efter fårskallarna. Men de här fåren va springiga och låter mig inte komma nära. Jaja, byta taktik, göra som vallhunden, båge ut och hitta balanspunkt sen är det bara i lugn tempo fösa flocken mot djupare skog och mot hagen. I fantastisk fin tempo med bra djurhantering vallar jag fåren genom skogen till hagen. Hittar hålet i staketet och får in varenda en innanför stängslet. Ingen el i staketet så det va bara o börja bända och böja ståltråd. Lagom när fårägaren kom så var jobbet klart. Undra om hon trodde att jag hade hittat på allt :) Hon va tacksam och undrade om fåren förstört nåt hos oss, men det hade de ju inte, några bajshögar har de ju lämnat till Maggies stora förtjusning - Godis och parfym! säger hon.
 

2 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk morgongympa du fick på köpet. Klart impad att fåren lät sig vallas av dig:)
    Kan du inte ta nått kort på Yalla och lägga upp på bloggen, typ en huvudbild och en stående från sidan. så ska jag försöka göra likadant.kram

    SvaraRadera
  2. Olipas teillä jännittävä aamu. Tuosta hommasta voisi lampuri pääsiäiseksi yhden mehevän lampaanviulun toimittaa.

    SvaraRadera